Bagaimana Petroleum Terhasil?

Jutaan tahun yang dahulu, bumi dipenuhi dengan pelbagai jenis tumbuhan gergasi dan dinosaur. Mereka hidup dalam keadaan aman dan damai, sehingga satu hari yang tiba mengubah nasib mereka buat selamanya.

Disuatu malam yang hening, mereka melihat ratusan malah ribuan asteroid dan komet yang berlegar diangkasa. Pada mulanya ia mungkin kelihatan cantik seperti sebuah persembahan bunga api, malangnya apabila ia mula mendekat, mereka dapat merasakan bahawa ianya akan melanggar bumi dengan kelajuan yang amat tinggi. Dan tentu sahaja ianya panas berapi apabila semakin menghampiri atmosfera bumi.

Haiwan – haiwan didalam belantara mula ketakutan dan tidak senang. Bunyi ngauman, teriakan dan tangisan mula kedengaran disegenap penjuru muka bumi. Satu demi satu meteor mula jatuh kedaratan dan lautan, menghancurkan apa sahaja yang dilanggarnya. Api besar mula membakar kawasan – kawasan yang kering, termasuk hidupan – hidupan yang ada di permukaan bumi.

Maka bermulalah episod hitam bagi bumi, dimana ia mula terbakar dan hancur, mengorbankan haiwan -haiwan yang melata. Tidak cukup dengan itu, asap yang terhasil dari pembakaran mula menyelubungi bumi, menjadikannya gelap gelita tanpa sinaran cahaya matahari. Memburukkan lagi keadaan, tumbuhan pula mula musnah kerana tidak dapat menjalankan proses fotosintesis, akibat dari ketiadaan cahaya. Suhu di permukaan bumi pula mula menurun dengan mendadak, sehingga semua air dilautan membeku.

Kejadian ini mungkin berlarutan untuk berbulan malah bertahun lamanya. Akhirnya, kebanyakkan hidupan di bumi akan terkorban, dan bangkai – bangkai haiwan dan sisa tumbuhan mula memenuhi segenap ruang. Setelah beberapa ketika, suhu dibumi mula meningkat kembali. Hujan yang kemudiannya turun, tanah2 yang runtuh akhirnya menutupi tinggalan dari bangkai – bangkai tersebut. Begitulah jasad hidupan ini tertanam jauh didalam perut bumi.

Proses kimia yang bermula dengan penguraian karbon dari bangkai haiwan dan sisa tumbuhan pun berlaku, dan setelah bertahun lamanya, keadaan suhu didalam perut bumi yang panas menyebabkan uraian tersebut terproses dalam bentuk cecair dan gas.

Jutaan tahun kemudian, manusia mula melakukan ekspedisi untuk mengorek permukaan bumi, dan hasilnya, manusia menjumpai emas hitam (minyak) didalam perut bumi, yang merupakan tinggalan dari hidupan di zaman dahulu. Begitulah asal usul petroleum dihasilkan. Ianya bukanlah sejenis bahan tenaga yang dapat dihasilkan dengan proses yang mudah, kerana ia memerlukan masa jutaan tahun tekanan dan haba untuk mendapatkan komposisi yang sesuai.

Walaubagaimanapun, para saintis menganggarkan sumber mentah minyak dunia hanya cukup untuk digunakan sehingga 47 tahun sahaja lagi. Maka, sumber alternatif tenaga seperti nuklear, air dan angin lah yang akan perlu kita gunakan pada masa hadapan.